dijous, 9 d’abril del 2015

The Social Network

The Social Network 




Activitats. 

1. Escriviu la sinopsi del film. 
2. Completeu aquest quadre d’anàlisi dels personatges: 
                                        
                             Personalitat               Evolució al llarg del film       Aquest personatge  
                                                                                                               em recorda a...

Mark Zuckerberg


 Eduardo Saverin

Sean Parker

3. Opineu sobre el concurs de noies que organitza en Mark Zuckerberg al principi del film

4. Com valoreu valoreu que s’esbombés la història de la gallina de l’Eduardo? Qui creieu que en va ser el responsables? Per què? 

5. Qui creieu que va avisar la policia en la festa de celebració del milió d’apuntats al Facebook ? Per què ho devia fer? 

6. A la darrera escena per què creieu que la jove advocada li diu a en Zuck que no és un gilipolles però que treballa dur per ser-ne? Per cert, si ho recordeu, el noi es queda sol amb el seu portàtil, què fa? Quin significat té aquesta situació? 

7. Com definireu Facebook després d’haver vist aquesta pel·lícula?  

FACEBOOK NACIÓ POR UNA VENGANZA


Muchos conocen su obra. Más de 500 millones de personas la utilizan – numerosos de forma enfermiza, adictiva – y otros tantos la desprecian. Muy pocos saben de su autor. A Mark Zuckerberg se le considera el milmillonario más joven del mundo. A los 26 años ocupa el puesto 35 en la lista de ricos estadounidenses. Su patrimonio se cifra en 6900 millones de dólares


Las ventanas virtuales, detrás de las que tanto le gusta fisgonear, se han abierto de
par en par, con él, a su pesar, en el centro de las miradas. El ideólogo y fundador
de Facebook, en la piel de Jesse Eisenberg, se ha convertido en la inspiración de
The social network, cuya première se produjo el viernes en la apertura del festival

de cine de Nueva York. Hubo aplausos, a siete días del estreno. 

Es la primera película – la dirige David Fincher – que aborda cómo surgió la red social de mayor influencia. Según esta versión, nació de una venganza, por un despecho sentimental. Aquella noche del otoño de 2003, en una habitación del complejo universitario de Harvard, marcó el inicio de una época, del encumbramiento de un hacker. El relato, sin embargo, va más allá. Hace un retrato del nuevo poder tecnológico.


Es una crónica clásica de amistad, lealtad, traición y celos, afirma Aaron Sorkin, responsable del guión. La narración se articula en torno a un doble pleito. El que formularon los gemelos Tyler y Cameron Winklevoss, quienes sostienen que Zuckerman les robó la idea. Han cobrado 65 millones de dólares, aunque ahora le reclaman más. Y la demanda que planteó un cofundador de la empresa, Eduardo Saverin. También se ha llevado un indemnización (sin cifra). Así que Zuck, como le llaman sus amigos, ha empezado a ser popular, aunque él no sólo se ha negado a participar, sino que ha despreciado el trabajo, por falta de exactitud. Una de las principales fuentes de las que se nutre el filme, de 40 millones de dólares de presupuesto, es el libro The accidental billonaires. A su autor, Ben Mezrich, le  acusan de mezclar con demasiados los hechos con la fantasía. Todo empezó cuando hace dos años Mezrich recibió un e-mail. Un estudiante de Harvard le confeso que su mejor amigo estuvo implicado en el origen de Facebook y no se hablaba de él. Ese amigo era Saverin.


Mark Zuckerberg nació en el estado de Nueva York. Es hijo de un dentista y de una psiquiatra. De niño no utilizaba los juegos de ordenador. Los diseñaba. Aún le apasionan los héroes griegos. Siendo crío ideó un sistema de aviso a las visitas de la consulta de su padre. Un prodigio que llegó con fama en el 2002 a una de las universidades de prestigio.

Desde ahí se convirtió en el mesías de la transparencia on line – todo sería mejor si la gente fuera más abierta, sostiene – mientras que él se difumina. Es su contradicción. Desprecia las críticas de falta de privacidad de su invento, pero él se esconde.

La historia se abre con una escena, ambientada en un bar estudiantil, Zuck, tímido y arrogante, humilla a Erica, su novia. Ella se levanta y lo manda al infierno con un sonoro gilipollas. Esa noche, en su cuarto, Mark manipuló la red informática de Harvard para vengarse de ella y, de paso, hace caer su ira en el resto de las compañeras al difundir el concurso de la chica más caliente. Es la semilla de Facebook. Cuando las autoridades académicas le pasan cuentas, él replica:

 - Deberían felicitarme.

Al final de la película está solo. Una de las abogadas le ha dejado otra frase: No eres gilipollas, pero trabajas duro para serlo.

Hoy vive en California, con Chan, su compañera. No hace ostentación de riqueza. Su casa es discreta, su coche también. Le gusta la esgrima y practica el mandarín. Entra de los primeros y sale el último de la oficina.

 Francesc Peirón “Facebook nació por una venganza” “La Vanguardia” 26-9-2010


LA CARA OCULTA DE FACEBOOK


El recent intent de Facebook (una de les xarxes socials d’internet) de voler ferse amb el control de tota la informació que allotja - des de i per sempre- ha fracassat gràcies a una àmplia campanya de protesta a internet que denuncia que els gestors d'aquesta xarxa puguin fer el que els doni la gana, per sempre, sense permís dels usuaris.

 El mite de les "xarxes socials" a internet es basa en la idea que les xarxes són un espai de llibertat quasi il·limitat. En realitat, no és així. L'amo de Facebook són els administradors de la xarxa social: ells decideixen com, en quines condicions i quan es pot accedir i sortir d’aquesta. Així, el gestor - privat- del sistema opera com un poder constituent - públic- de la comunitat virtual. Sense cap tipus de control públic sobre la seva actuació. L'únic control possible és el de la pròpia comunitat capaç de forçar - com a Facebook- que el gestor s’autolimiti mitjançant mecanismes d'autoregulació.


Les anomenades "xarxes socials" són, en realitat, una mica més - molt més -que xarxes i socials. Són, sobretot, gegantins dipòsits d'informació controlada i gestionada per algú diferent als seus titulars, els quals, en molts casos sense ser conscients d'això, dipositen en el sistema informació d'altíssima utilitat i que pot ser explotada comercialment pels gestors obtenint ingressos multimilionaris

En realitat, el model de gestió de continguts i d'accés a la informació no és ni neutre, ni lliure: és un model generat per algú - l'administrador del sistema- que no renunciarà fàcilment al seu poder, és a dir, a aquest control de continguts i informació.

  Facebook, Google i els seus derivats són en realitat dipòsits d'informació, no de coneixement, però en tot cas d'informació imprescindible per a operacions de intel·ligència de difícil elaboració si calgués acumular-la de manera artesanal. Així, Google va cedir al govern xinès dades sobre internautes opositors polítics que avui estan presos; la Patriot Act va obligar a facilitar dades al govern nordamericà després de l'11-S, i ara el govern espanyol obligarà els usuaris de mòbils de prepagament a registrar-se per seguretat nacional després dels atemptats de l'11-M. Res és el que sembla: internet tampoc. I és que la cara oculta de Facebook és molt dura.


R. J. MOLES I PLAÇA, director del Centre de Recerca en Governança del Risc (UAB-UOC) “La cara oculta de Facebook” La Vanguardia. 24-2-2009. Traducció de Cinescola

Activitats 1. Què creieu que es pot fer amb un cabdal d’informació tan gran com el que genera Facebook?

2. Els enormes guanys de Facebook, d’on penseu que surten?

3. Quina diferència creieu que hi ha entre informació i coneixement?

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